Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Etické kodexy aneb jak se (ne)měří jedním metrem...

19. 11. 2013 16:20:00
Pokud to jde, snažím se sledovat dění ve světě i u nás. Není to problém, média nás celkem slušně zásobují novinkami, nejen ze světa politiky. Jo, jo.Ta politika. Někdy mi připadá, že co se akčnosti týče, v klidu by mohla konkurovat napínavým akčním trhákům. A tak i já, ač jsem jen pouhým laikem av navíc blondýnou, snažím se sledovat nekonečné a opakující se (nejen) politické dění v naší krásné zemi, ale na celé naší krásné Modré planetě. P.S. Omlouvám se, zase je tento článek dlouhý..neumím ho osekat..ale to se třeba časem naučím...proto to píši pro ty, kteří nesnáší dlouhé články, pokud se netýkají politiky či jiných oblíbených témat...tak ať jim ušetřím čas, aby nemuseli diskutovat o délce..když je obsah nezajímá..:-)

Někdy, když mám ten štastný den (kdy mi to pálí), reaguji na veselé příhody z poslanecké sněmovny, skvělé nápady, jak zreformovat to či ono, či jiná překvapení našich vládnoucích jen tím, že si o tom přečtu, ale nemám slov to komentovat a tak raději dál nečtu. Jindy mi to sedne a zajímá mne i diskuze - co na to naši občané. Mám své oblíbené diskuze na stránkách on-line jednoho nejmenovaného českého deníku. A tak jsem občas tak odvážná, občas i tak trochu jen tak lehce škádlím některé diskutující, kteří, byť jsou mimo mísu, tak přispívají nejvíce a tím tak rozpoutávají divokou diskuzi, které se vytrácí důvod, proč k ní došlo, však to znáte - ano, i já se zapojím se do diskuze, při které se řídím heslem, "Chceš-li lidem říct pravdu, nebo je přimět přijmout i názory cizí, snaž se být vtipná, jinak tě zabijí". Tedy v případě diskuze, kdy diskutuji s někým osobně, tam je třeba větší opatrnosti. Na internetových diskuzích je to zcela jiná situace, ale přesto se tímto heslem řídím i tam.

Pokud se chceme zapojit do diskuzí, musíme samozřejmě souhlasit s tím, že budeme dodržovat určitá pravidla pro vkládání příspěvků. I diskuze mají svá pravidla a diskutující prostě musí dodržovat etické kodexy diskutérů. Měli bychom tedy přispívat svýmí názory do diskuzí tak, abychom se vyvarovali porušováním zákonů ČR, stejně tak, jako v nich není připustné urážet, pomlouvat či vyhrožovat násilím komukoliv, podněcovat nenávist k jednotlivcům či skupinám obyvatel, zejména na základě národnostní, rasové či náboženské příslušnosti, vyjadřovat se obscéně či vulgárně, zveřejňovat údaje o identitě ostatních na diskuzi, vydávat se za někoho jiného, opakovaně vkládat stejné příspěvky, zneužívat diskuze k šíření spamu či reklamy, vkládat odkazy na nelegální stránky, chatovat či vkládat příspěvky, které nesouvisí s tématem.

Ano, souhlasím a respektuji, je mi to jasné, a mělo by to být jasné každému průměrně inteligentnímu jedinci, který chce vyjádřit veřejně svůj názor na jakékoliv dění, sdělené nám v médiích. Jednoduše řečeno - jak to porušíš, za trest tě blokneme na jeden den - a jak si nedáš pokoj, tak to bude důtka s výstrahou a týden nevstoupíš - a jestli ani tohle nezabere - sbohem a jdi prudit jinam. S tím s dá myslím také souhlasit. I diskuze na jakékoliv téma by přeci jen měl mít úroveň - měli bychom se chovat jako lidé a být ohleduplní k názorům jiných - i když nám připadají hloupé, scestné a mimo mísu - je svoboda projevu. Ruku na srdce, ani naše názory nemusí všem připadat tak úplně košér.

Dovolím si o sobě říct, že jsem velmi ohleduplná, velmi tolerantní a snažím se vždy dodržovat etické kodexy. A nestydím se přiznat, že je ctím. Jsou pro mne osobně velmi důležité i v mém osobním a profesním životě. Naše média nám celkem statečně a vytrvale masírují naše nervové soustavy pomocí informací a zpráv, které v nás mohou časem způsobit lehký třes v končetinách a tiky v oku - a s hrůzou očekáváme, jak dopadnou zase volby - a co nám zase zdraží - a jaký tunel se bude tunelovat pro změnu teď - a kolik zase budeme muset platit za energie - a jaká bude zase nezaměstnanost, a kolik lidí zase zemře silnicích, kolik na rakovinu. I slušný a klidný člověk má co dělat, aby si zcela veřejně občas neulevil a nekomentoval tyto zprávy poněkud ostřejšími výrazy. Doma nebo v hospodě si můžeme říkat co chceme - ale pokud jsme na diskuzním foru, kde chceme vyjádřit i svoje postoje, tak je třeba si uvědomit, že tím prezentujeme vlastně sami sebe. A dost to nás ostatním vypovídá.

Chceme vyjádřit svůj názor, kritiku, pochvalu? Ano, můžeme. Ovšem lze to i slušně. Já osobně nejsem pro konflikty, urážky a vulgarity mezi diskutujícími na forech - potom z toho v noci nespím, neboť se z toho odkopávám a jsem smutná, že jsou lidé na sebe zlí. A to si nedělám legraci, mám lidi vážně moc ráda i po tom všem, co o nich už vím. Ale trochu si mou náklonnost a zájem musí zasloužit, nejsem ještě tak daleko jako Ježíš Kristus.

Přesto i já jsem jednou byla nařčena z porušení pravidel - tedy dvakrát za stejnou větu. Po jedné mojí reakci na nějaký článek - o politice, ovšem přesně už nevím obsah - mi přišel email z redakce, kde mi bylo sděleno,že mi byl zablokován přístup na jeden den do názorového fóra kvůli mému příspěvku:".....omlouvám se,že píšu opět jako tatar, ale mám ruce v obvazech, používám jen dva prsty ak abych zase nebyla za debila za překlepy..:.)) - neboť tento příspěvek odporuje pravidlům názorového fora - a já s dodržováním těchto pravidel souhlasila při registraci. Email končil tím, že pokud budu i nadále vkládat příspěvky, které budou v rozporu s pravidly, tak mi přistup už obnoven nebude - a dostanu padáka. Načež mi závěrem nezapomněli popřát hezkého dne..:-)

Za stejnou větu, kterou jsem s humorem a ještě se smajlíkem velkým jako hrom, na foru zrovna psala někomu, koho vyhodili na jeden den za větu," Jestli já nejsem vážně pitomec" Náramně jsme se bavili na svůj účet a zmínili jsme, zda redakce, nebo spíše ten kompetentní člověk tam, dokáže občas přimhouřit oko a nebrat to tak vážně, navíc když jsme se těmito výrazy častovali my osobně. Ano, pravda, debil a pitomec se přece neříká, a nepíše, ani když jde o nás. Přijala bych tuto skutečnost bez potíží, sklopila pokorně hlavu a řekla si, že je to ee. Jenže háček byl v tom, že pod tímto článkem, kde mimo jiné byla zmínka i o americkém prezidentovi Obamovi, bylo hned několik příspěvků od dalšího diskutujícího (kterému budu říkat pan P) - a když jsem si přečetla - porušovali pravidla také - a to tak, že velmi. Tudíž jsem čekala, že vzápětí budou také smazány a pan P dostane jednodenního zaracha také. Túdle núdle. Nic se nestalo. To, jakým způsobem tu již i celkem známý pan P reagoval na prezidenta Obamu, bylo vážně do očí bijící. Přesto jeho příspěvky nebyly smazány. Naopak. S klidem si pan P přidával další a čím dál tím víc vulgarnější a urážlivější (a pokud neumřel, nebo nebyl vyhozen, činí tak jistě doposud, což netuším, neboť jsem tyto diskuze již dávno přestala sledovat.) Málokdy se naštvu - ale tohle mne naštvalo. Nejdříve jsem absolvovala dechové cvičení, kdybych náhodou měla tendenci porušit pravidla slušného chování..a zahloubala se tak moc - jak jen to blondýnky umí...jak asi v některých redakcích uvažují a dle čeho určují, co je a není porušování etického kodexu...

Přála bych si vysvětlit, o co je horší debil či pitomec, kterým jsme tenkráte se v dikuzi nazvali my sami osobně a žertem za to, že jsme dělali překlepy - prosila bych to vysvětlet jako malému dítěti. Co je snesitelnější, být debilem, pitomcem či blbečkem, nebo černou špinavou opicí, kterou si ti "cáklí Amíci" zvolili za prezidenta? Jak to myslel pan P, prezentující tyto své názory s železnou pravidelností a argumentující tím, že jako řádný a vzdělaný občan ČR, působící na vyšším postě si to může dovolit, neboť má právo na své názory a navíc má narozdíl od nás IQ tak vysoké, že vyššího IQ v širém světě není? A co třeba takový komouš, nebo socan, zlodějké svině z ODS, prasopes Paroubek nebo "ožralá děvka" (dle pana P maminka z jiného článku, která se jednou v životě opila - kvůli nevěře manžela - a zapomněla svou dceru vyzvednout ze školky)? To tedy nejsou výrazy porušující pravidla a etické kodexy? V případě prudce inteligentních jedinců asi ne. Pokud ne, oukej, možná bych mohla zkusit zavolat osobně třeba panu Paroubkovi: "Dobrý den, prasopse Paroubku, jak se máte? Děkuji za optání, mám se jako prase v žitě, ale jelikož nemáš Zýková IQ jako pan P., tak od tebe to beru jako urážku...važ svá slova, ty hloupá ženšťino".

Opravdu nelze rozeznat mezi těmi, co někde v dikuzích píší své názory již několik let, přičemž ze všeho co napíší, čiší nenávist a zloba k celému světu, lidem i zvířatům - a mezi těmi, kteří jsou prostě jen občas ironičtí, nebo hodí vtípek, žert, ale nikoho tím neurážejí? Dle některých redaktorů a zaměstnanců těchto internetových medií jsou třeba diskutující typu pana P třeba vnímáni jako naprosto psychicky vyrovnaní občané, jistě jsou i oblíbení v kolektivu - všichni je mají rádi a tak se mi to asi jen zdá, že své psychické problémy ze sebe dostávají při diskuzích, ale ne tak úplně dle etických kodexů přispívajících. To je třeba jen můj dojem. Chápu, každý máme občas pocit, že je celý svět proti nám - ovšem řešit to tím, že sešlu hromy a blesky na celé lidstvo? Nestačila by pro začátek jen jedna pilulka antidepresiva ráno a jedna večer? A pravidelné sezení u terapeuta? Mě osobně to celkem pomohlo...říkají přátelé...:-)

Možná jen adminy štvu svým černým humorem. A ironií. Ano. Někdy se snažím některé informace, děsivé a strašné, trochu zlehčit, abych náhodou jednoho dne nezemřela na smrt z vyděšení. A taky vím, že jsem taková odjaktěživ, a že tím štvu mnoho lidí víc, než kdybych měla bilióny na kontě. Nebo snad tím, že si myslím o některých mediálních příspěvcích, že jsou prostě opravdu jako psané šestiletým synkem pana redaktora, nebo jsou špatně přeložené z jiných zahraničních tiskových agentur, a tím se pak z celkem důležité informace stane tragikomické a nic neříkající sdělení. Nebo že si dělám občas legraci ze zpráv typu: "Nevídané, v Kolíně na vlakovém nádraží stál vlak.." Tedy zpráv, bez kterých bychom určitě nemohli existovat, neboť bychom neměli žádný přehled a nikdo by to na vlakovém nádraží vážně nečekal - prostě když občas není o čem psát, tak se tam něco plácne. A tak i o tom prostě diskutuji, slušně bez vulgarit, s humorem sobě vlastním. Protože nejsem sama, která občas kroutí hlavou nad tím, co tím chtěl básník říct - ale nikdo není dokonalý...

Nevím jak na to pohlíží média, ale mě asi dost záleží na tom, jak se k sobě lidé chovají, jak se o sobě vyjadřují, jací prostě jsou - byť komunikujeme přes internet, - měli bychom dodržovat všichni pravidla, proto se pravidla a zákony a podmínky a vůbec další opatření dělají - abychom měli všichni jasno, co smíme a co ne (ovšem i pravidla musí mít smysl) - a pokud uděláme chybu, tak to platí pro všechny - černé, bílé, fialové nebo duhové, hloupé i chytré, malé i velké, je mi jedno kdo jsi, co děláš a s kým spíš, hlavně buď slušným k ostatním. To, že někdy s něčím nesouhlasím, neznamená, že bych snad někdy někomu chtěla vědomě škodit, nebo se dala k nějaké skupině neonacistů, hájila tam práva bílých hlava nehlava a padla kam padla. Nedělám rozdíly - ani mezi chudými a bohatými, ani mezi barvami pleti, jde mi jen o to, aby se prostě lidi chovali k sobě pokud možno - jako lidé. Za každých okolností.

Jsem zvyklá, že můj občasný cynismu, ironie a černý humor, ne každý pochopí, ale ani já někdy někoho nechápu. Každý jsme nějaký. Tvrzení, že porušuji pravidla, když sebe samu označím "za debila" - zatímco americký prezident byl dle pana P z řad primátů a ještě ke všemu černých, nějaký levicově založený další z dikutujicích pan Kadlec (jména nejsou pravá) je "všivý socan", jiný pan Vajíčko zase "komouš jako prase", atd..atd...my tedy připadalo poněkud scestné. Mě ano, adminům v redakci vůbec. Asi to tedy nejsou urážky, to jsou vlastně jen takové láskyplné a roztomilé přezdívky. Možná je pa P. třeba jen takovým tajným agentem spolupracovníkem, externím provokáterem a rejpalem, co podněcuje lidi k diskuzi a provokuje, abychom měli co dělat, co hlásit? Bojim, bojim...:-)

A tak jsem jednání těch adminů. co mne blokli za to, že jsem se nazvala debilem, vnímala za porušování mého práva. Omezili mne v tom, abych vyjádřila své názory, které tenkrát stály za takové to malé, domácí posezení u nadřízených dotyčných adminů, představovala jsem si, jak bych tam osobně vlítla a setkala se s tím panem Cenzurou - který ví, co blokovat, a rozhoduje o tom, co je nebo není už porušování pravidel - tváří v tvář. A jak se vzájemně utloukáme argumenty. A jak mu vysvětluji, jak se měří všechno jedním metrem, a že jeho rozhodování považuji za neobjektivní a nespravedlivé. Chápu, s tím metrem to nefunguje v podstatě v žádné oblasti, ale když už s tím nemůžu hnout, tak jsem si chtěla alespoň postěžovat a poplakat někomu na rameni.

A pak jsem si představovala, jak tam sedí někdo, kdo se nudí a hraje hru "Na zablokovanou" - ententýky dva špalíky, kdo poletí z polemiky....ať je to ten nebo ten, zablokujem Zýkovou...zase. je drzá až vyzývavá a dělá si z nás dobrý den. No nebyla by to skvělá náplň práce a super job?

Murphyho zákon vhodný pro tuto mou zkušenost: "Chybovat je lidské, ale jestli chcete něco opravdu posrat, potřebujete počítač," a místo třeba v oné redakci...

Vzhledem k tomu, že jsem poslední dobou nějaká uzavřená, tak jsem se prostě neodvážila pustit do konfrotace. Škoda. Dřív jsem bývala odvážnější. Snad se mi to zase vrátí...a budu se prát za své názory, dokud nepadnu já....nebo ona redakce...:-)))

Autor: Hana Zýková | úterý 19.11.2013 16:20 | karma článku: 8.94 | přečteno: 473x

Další články blogera

Hana Zýková

Když se čas naplnil...??!!

Titulek katastrofického filmu, který mnoho z nás třeba zná. V této chvíli jsem si na tento název filmu vzpomněla v souvislosti s událostmi posledních dnů, týdnů, měsíců a už bohužel i let. Škoda jen, že nám to dochází pozdě.

21.6.2015 v 12:51 | Karma článku: 16.99 | Přečteno: 581 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Karel Ryšán

Jak prožít hodnotný život?

Naivní mládeži občas radím, aby přepočítala dny průměrného života na koruny. Trapná částka. Proto jsem se poučil u ekonomů jak investovat. V tomto případě čas. Možností jak se necítit na hranici chudoby, je správně investovat čas.

18.11.2017 v 8:35 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 50 | Diskuse

Pavel Chalupský

I když nejsem pravověrný tremp...

...byl jsem jen v dětství odkojeným členem školního turistického oddílu, který pod hlavičkou Pionýru, brázdil šumavské kopce, prvně spal pod širákem, dělil se s kamarády o konzervy a zbytky tvrdého chleba, tak přesto...

18.11.2017 v 8:13 | Karma článku: 10.25 | Přečteno: 122 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Kuvajtská stupidita. S požehnáním německé justice

Adar S. chtěl loni v srpnu letět se společností Kuwait Airlines z Frankfurtu n. M. do Bangkoku. S mezipřistáním v Kuwait City. Ačkoli měl zakoupenou letenku, vstup na palubu mu byl odepřen. Proč?

18.11.2017 v 8:00 | Karma článku: 18.01 | Přečteno: 425 | Diskuse

Tomáš Vodvářka

Krásní lidé

Dne 17.11.2017 uvedla Česká televize v přímém přenosu předávání cen Paměti národa. Kdo se díval, spatřil skutečnou elitu národa.

18.11.2017 v 7:03 | Karma článku: 18.82 | Přečteno: 322 | Diskuse

Jaromír Hlubek

Nejlepší autonomní řídič je kůň

Tady se pořádají masáže na úrovni demagogie, přičemž většina redaktorů vůbec neví o čem mluví. Elektromobily, autonomní řízení, bonzácké hlášení přes GPS. Socialistická byrokracie chce lidem vnutit všeobecné dobro za účelem jejich

17.11.2017 v 21:11 | Karma článku: 22.72 | Přečteno: 423 | Diskuse
Počet článků 19 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 865

"Jistota, že jsme inteligentnější než ostatní, je opovážlivá už proto, že ji s námi sdílí tolik pitomců." A. Camus

Náboženské vyznání - křesťanské CČSH. A stále věřím v lidi, i přes veškeré jejich slabosti a zlosti, závislosti a nevědomosti..:-)



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.