Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

O mocné přírodě, mocnější kultuře a nejmocnější společnosti

8. 10. 2013 9:21:42
Homo sapiens - to je panečku nějaký "pojem" Taky někdy přemýšlíte o tom, jestli někde neudělala matka příroda chybu, když dovolila jednomu z živých organismů, aby se stal tím nejvyšším a ovládl celou planetu? Já dost často. Vlastně i dost dlouho, byla jsem taková ta malá a tlustá holčička, co se už asi narodila uvědomělá a přechytralá. A děda tomu nasadil korunu, když mne naučil číst a psát dlouho předtím, než jsem začala chodit do školy. Takže vysloveně oblíbená v kolektivu prvňáčků, co byli proti mě, přechytralé a sečtělé šprtce na úrovni šimpanze. Můj děda nebyl studovaný, byl to obyčejný zedník, ale byl moudrý a hodně se zajímal o historii lidstva. Cpal to do mě skoro hned, jak jsem se naučila chodit a mluvit - jediný, koho to těšilo, byl zase jen děda. Nu, co se dá dělat, mám to za sebou.
Quo vadis...Quo vadis...ilustrační foto

Proč ale zrovna člověk dostal šanci k tomu, aby se tak zásadně odlišil kooperativní uvědomělou činností a verbální komunikací od jiných živých tvorů?

To ví jen Bůh. A matka příroda. Jsem sice věřící, nicméně jsem si jista, že v tom mají prsty oba. Kdo z nich víc lituje, se nedozvíme. Bůh dělá, že neexistuje a matka příroda neumí mluvit. Jen jsem zvědavá, kdy nám dojde, že ty přírodní katastrofy nejsou jen sviňské počasí, či nevydařené léto, podzim, zima, jaro...

Na školách se učí, že člověk podléhá přírodě a společnosti. S tím už tak moc nesouhlasím, přírodě podléhal možná v úplných začátcích. Dnes snad už je to spíše opačně. V jistém slova smyslu. Společnosti podléhá, ale na sto procent. Společnost je prostě výsledkem jak biologické evoluce, tak kulturního vývoje. K tomu ještě přidejme působení přírodními faktory (s tím ještě souhlasím, ještě působí, to dá rozum), další vnější a vnitřní podmínky, vybavenost či nevybavenost člověka (jeho dispozice - druhové, individuální jako třeba věk či pohlaví)), což jsou biologické faktory, plus faktory demografické (porodnost, úmrtnost, populační chování a ještě navrch geografické (klima, poloha a krajina) - to všechno má na svědomí vývoj společnosti a kultury.

Tedy stručně řečeno - působení těchto přírodních faktorů na společenský život lze vymezit třeba tvrzením, že příroda je nezbytným předpokladem existence člověka a tedy i společnosti. A protože se nám dostalo té cti, že jsme se stali tím SAPIENS - ha,ha - tak jsme se svým civilizačním vývojem postupně vymanili ze své závislosti na přírodě, začali jsme vykonávat tu naší pověstnou lidskou činnost, kterou jsme utvořili prostředí značně umělé, přizpůsobené nám, pánům tvorstva. Šikulové a prudce SAPIENS HOMO (dokonce Homo sapiens, sapiens, jak skromné) svou aktivitou zasáhli celou, celičkou biosféru - a to nejen ve prospěch civilizačního vývoje. A ani se nezastydíme, že?

Další stručné tvrzení - přeměněná příroda (tedy druhá, zdevastovaná), je výsledkem působení lidské činnosti, tím je zároveň ale nezbytná pro další společenský vývoj. Zní to trochu paradoxně, nemyslíte? Ale nejsem odborník, jen mi to blesklo hlavou - jsem přece jen SAPIENS také, ne?

Rozhodně zde nehodlám dělat přednášku, ale jen pro zajímavost - co jsem se naučila na školách já, či co jsem vyčetla z odborných knih - fáze působení Sapiens Homo vypadal postupně takto:

Začali s tím primitivní, sběračské a lovecké kmeny hominoidů, ale tyto zásahy dovedla příroda perfektně ustát a odvrátit, neboť zásahy byly jen lokálně omezené, nevelké. HOMO z toho ještě neměl takový rozum, nebyl ještě asi tak SAPIENS . Byl asi spíš teprve ERECTUS, nebo HABILIS - vážně nevím a nechce se mi to hledat na Wikipedii.

Pak nastala tzv. Neolitická revoluce, tedy přechod od společnosti lovců a sběračů k společnosti usedlé, jejíž ekonomika je založena na zemědělství - Homoovi se rozsvítilo v mozkovně - díky hodné matičce přírodě a evoluci, a taky díky Hospodinu, který potřeboval už konečně konzultovat nějaké ty smlouvy s lidem vyvoleným - a najednou tu byla dělba práce - a příroda dostávala trošku víc zabrat - a tak se lesy kácely a vypalovaly, neboť kácení a vyplavování lesů, bylo zapotřebí, aby s utvořili pastviny, na co běhat po lese a hrabat kořeny, když můžu pěstovat plodiny a vykrmovat si dobytek. Stále ještě lokální zásahy, ne všeobecné - tvrdí odborníci.

No a posléze vznikla, pěkně prosím, vysoce organizovaná společnost, kdy HOMOOVÉ začali machrovat víc a víc a přírodu začali ovládat cíleněji, hlouběji a obsáhleji - takové komplexy závlah v rybníkářství, to je docela už masakr. A matka příroda odrážela ty dvounohé a rozumné tvory, seč jí síly stačily, sotva se zastavila - když tu, znenadání a najednou - tu byla parádní průmyslová revoluce, která do ní udeřila těžbou, průmyslem, dopravou, růstem měst - prostě devastace jako prase. Nestíhala, příroda, nestíhala - K.O. ve čtvrtém kole a to tak, že úplně.

Takže předpokládám, že současná vědecko - technická revoluce, přesněji, dnešní situace, přišla tak rychle, že to matka příroda ani nestihla probrat s Hospodinem (který už přestal komunikovat úplně a přemýšlí, jak tu havěť s mozkovnou vyhubit, už ne vodou, ale ohněm a sírou), navíc asi neviděla ani na jedno oko, dolámaná a dobitá, takže to měla už v paži. Vědci a vzdělanci tvrdí, že zásah je sice hluboký a hodně zlý, ale prý lze také ještě pomoci. Mají přesné postupy a studie, jak na to, bijí na poplach už hodně dlouho a pár HOMO SAPIENS SAPIENS se stalo bojovníky za ekologii a záchranu nejen celé přírody, ale i mnoha dalších tvorečků, co bohužel nejsou dost SAPIENS, aby nám nakopalo zadky.

To je ušlechtilé, nicméně - a to jsem vážně optimista, v podstatě jsem tu na planetě ráda - je to marný, je to marný, je to marný. Barbar Conan je proti nám úplný kulturní gentleman.

A stručně - nestručně prolétnu ještě pár informací o HOMO SAPIENS SAPIENS - co k němu patří a bez čeho už nemůže vůbec existovat.

Kultura

  • je výtvorem člověka, je vnitřním obsahem lidské společnosti - ten HOMO je prostě bedna..
  • kultura jako taková není člověku vrozená. Jedinec si musí danou kulturu osvojit, neboli interiorizovat - i kdybych to do tebe měla nacpat, smrade!!!
  • člověk ji přijímá v socializačním procesu. Předává se mezi generacemi. Hovoříme o kulturním dědictví - třeba Helenka Vondráčková?
  • kulturní prvky se šíří i mezi různými společnostmi. Můžeme hovořit o difúzi (prolínání) kultur - jak kde, že? Jak dlouho se snaží třeba u nás romská komunita o prolnutí? Většinou se tasí nože a bouchačky - tomu říkám prolínání totální a hluboké - a dlouhodobé..
  • hlavním prostředkem šíření kultury je rodina, neboť ta zabezpečuje přenos kulturních prvků (chování, hodnoty, řeč) - výchovné a kulturní instituce - a mnoho rodin jen tiše mlčí - proto někdy kluka napadne jít a vystřílet celou školu - a rodiče vůbec neví, proč, si ničeho nevšimli, vážně..
  • kultura je daná společenstvím, nejedná se o součet kultur - co je dáno, to je posvátné, takže já beru kulturu za 500...

Enkulturace

  • začleňování jedinců do dané (určité) kultury - někdy to jde horko těžko, HOMO umí mít moc pěkné předsudky, hmmm....a když je ke všemu někdo třeba HOMO HOMO....a ne HETERO HOMO...to je pak začleňování vůbec adrenalin...

Kulturní prvky

  • myšlení, ideje, hodnoty, normy, symboly - skvěle vymyšlené, jen kdyby s podle toho taky jelo, že? Komunismus byla zpočátku také skvělá idea, stejně jako když symbol svastiky neděsil tolik svět...

Subkultura

  • odlišná kultura, etnika, věkové skupiny - slyšíte starší generaci? To je dneska mládež, že, paní Kadlecová, to za nás tohle nebylo - ale bylo, jenže se tomu říkalo jinak..
  • mládež má svou subkulturu (třeba EMO, PUNK a tak dále) - já byla mánička, hašišák - prostě 80.léta po našem..

Závěrem - všem, kteří můj článek dočetli až sem děkuji za pozornost....

...a lidé, buďte dobří......a Ty, Bože můj, nedělej, že neslyšíš, když moc dobře slyšíš a ještě lépe vidíš......a Ty, mocná přírodo, nevzdávej to...jen už snad žádná evoluce...ani u těch nejmenších tvorečků....

Autor: Hana Zýková | úterý 8.10.2013 9:21 | karma článku: 7.53 | přečteno: 330x

Další články blogera

Hana Zýková

Když se čas naplnil...??!!

Titulek katastrofického filmu, který mnoho z nás třeba zná. V této chvíli jsem si na tento název filmu vzpomněla v souvislosti s událostmi posledních dnů, týdnů, měsíců a už bohužel i let. Škoda jen, že nám to dochází pozdě.

21.6.2015 v 12:51 | Karma článku: 16.99 | Přečteno: 574 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Martin Hatala

Marek Eben mě zklamal

Myslel jsem si o něm, jaký je to mistr v moderátorském oboru, ale i on chyboval. I tak pro mě jedničkou stále je, jen potvrdil rčení o tom, že i mistr tesař se někdy utne. Bylo to nedávno při komentování Karlovarského filmového

24.7.2017 v 14:16 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 169 | Diskuse

Tomáš Flaška

Dělostřelecká příprava v Pobaltí

Pobaltské republiky od anexe Krymu děsí možnost, že by něco podobného potkalo i je. Tedy že velký ruský soused pod záminkou ochrany ruské menšiny pomocí neznámých zelených mužíků provede něco podobného.

24.7.2017 v 12:06 | Karma článku: 27.56 | Přečteno: 922 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Na okraj teroru v Ammánu: A bude hůř ...

Zdá se, že islámský teror se přelil z Jeruzaléma a Judeje a Samaří na „Východní břeh“, tedy do jordánského Ammánu. Je to důsledek celoarabského protiizraelského podněcování.

24.7.2017 v 11:40 | Karma článku: 26.55 | Přečteno: 594 | Diskuse

Jiří Turner

Ústavní soud dal zapravdu páru gayů, zvítězil zdravý rozum nad neschopností parlamentu

Novela zákona o registrovaném partnerství se začne řešit, když je žalobou vymáháno právo jednoho z partnerů na společně vychovávané dítě. A právě absurdity s tímto spojené by novela měla řešit, ale nikomu se do toho nechce.

24.7.2017 v 10:43 | Karma článku: 11.20 | Přečteno: 709 | Diskuse

Libor Popovský

Velká Británie: Krize v souvislosti s ženskou obřízkou.

Překlad článku Soerena Kerna „UK: The Crisis of Female Genital Mutilation" pro českou verzi Gatestone Institute zpracovaný mnou a paní Helenou Kolínskou.

24.7.2017 v 9:12 | Karma článku: 21.52 | Přečteno: 620 | Diskuse
Počet článků 19 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 857

"Jistota, že jsme inteligentnější než ostatní, je opovážlivá už proto, že ji s námi sdílí tolik pitomců." A. Camus

Náboženské vyznání - křesťanské CČSH. A stále věřím v lidi, i přes veškeré jejich slabosti a zlosti, závislosti a nevědomosti..:-)

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.